Într-un bazar sentimental

Dacă e vineri – e poezie pe pâine – Ion Minulescu
(n. 6 ianuarie 1881, Bucureşti – d. 11 aprilie 1944, Bucureşti)

Stofe vechi, o mandolină,
Un Cézanne şi doi Gauguin,
Patru măşti de bronz:
Beethoven, Berlioz, Wagner, Chopin,
O sofa arabă, două vechi icoane bizantine,
Un potir de-argint, mai multe vase vechi de Saxa, pline
Cu mimoza, tamburine spaniole, lampioane
Japoneze, trei foteluri cu inscripţii musulmane,
„Fleurs du mal” legate-n piele de Cordova,
Şi pe pian:
Charles Baudelaire şi-alături Villiers de l’Isle-Adam…

Toate sunt ca şi-altădată…
O, bazar sentimental!…
Toate sunt ca la plecarea mea – dantelă şi cristal…

Şi cu toate-acestea, câte tocuri nu-şi lăsară forma
Pe covoarele-ţi bogate de Buhara?
Şi-n enorma
Ta colecţie de patimi, câte buze nu-ncercară
Să-ţi transcrie madrigaluri

Pe obrajii tăi de ceară?…
Câte tragice-nceputuri nu sfârşiră-n simfonia
Mută-a lacrimilor?

Câte nu pieriră-n veşnicia
Inutilului?
Căci noaptea cea dintâi fu cea din urmă,
Iar dorinţa ta… nimicul – şi nimicul nu se curmă!…

Ştiu că m-aşteptai pe mine…
Iată-mă, sosesc şi-ţi zic:
Te-ntâlnesc întâia oară… Tot ce-a fost n-a fost nimic,
Minte din nou… Aprinde lampioanele… Coboară
Transparentele… Dă-mi calmul şi culorile de seară
Dă-mi şi buzele, şi ochii, şi…
„Les fleures du mal” la fila
Trei sute treizeci şi nouă: „La mort des amants”…

Dar mila
De amanţii tăi ce-aşteaptă pe trotuar plecarea mea
Mă-ntrupează-n cel de-alt’dată şi…
Pe-araba ta sofa:
Cântece-n surdină,
Gesturi,
Umbre,
Flori,
Et caetera!…

51 responses

  1. Pingback: Criza « Ioan Usca

  2. Nu stiu de ce, dar poezia lui Minulescu ma poarta departe prin muzeele lumii si mai putin la iubire.
    Dar si arta, cultura ne trezesc sentimente de iubire, de drag…tot ce e frumos, bun.

    Apreciază

    Aprilie 16, 2010 la 10:38 am

  3. Pingback: 2 aprilie si NBD - un esec anticipat | hobbitia land

  4. Tasha

    Minulescu…ce drag imi era in liceu…multumesc ca mi-ai adus aminte de momente placute din viata mea…
    Un weekend de vis!!!

    Apreciază

    Aprilie 16, 2010 la 10:44 am

    • A fost un final de săptămână minunat după 5 zile grele, obositoare cu muncă peste normă.

      Te îmbrăţişez cu mare, mare drag!

      Apreciază

      Aprilie 18, 2010 la 9:44 am

  5. Pingback: Femeia pictorita:Élisabeth-Louise Vigée-Le Brun « my heart to your heart

  6. „Pe-araba ta sofa:
    Cântece-n surdină,
    Gesturi,
    Umbre,
    Flori,
    Et caetera!…”

    Vive l’amour! 😀 Restul este etcetera 😀

    Un weekend minunat tie si lui Cristian!

    Apreciază

    Aprilie 16, 2010 la 10:44 am

    • A fost, draga mea dragă. E maine o luăm de la capăt …

      Te îmbrăţişăm cu toată dragostea!

      Apreciază

      Aprilie 18, 2010 la 9:45 am

  7. cum a dica „o bazar sentimental”? un bazar sentimental. eeee!

    Apreciază

    Aprilie 16, 2010 la 11:26 am

  8. Pingback: IUBIRE, PUR ŞI SIMPLU… «

  9. Minulescu, daaa… tare bine le mai zice, şi eu tot în liceu citeam Minulescu ca şi Tasha. Mi-ai făcut ziua mai frumoasă, recunosc c-am început-o foarte prost! Pupici!

    Apreciază

    Aprilie 16, 2010 la 11:57 am

    • Mă bucur să ştiu că Minulescu a fost poetul de suflet în liceu. Aşa era şi cu mine,citeam pe nerăsuflate…

      Pupici geaninoşi peste normă!

      Apreciază

      Aprilie 18, 2010 la 9:47 am

  10. TE IUBESC, dragostea mea, mulţumesc pentru această reîntâlnire cu Ion Minulescu…

    „Şi cu toate-acestea, câte tocuri nu-şi lăsară forma
    Pe covoarele-ţi bogate de Buhara?
    Şi-n enorma
    Ta colecţie de patimi, câte buze nu-ncercară
    Să-ţi transcrie madrigaluri

    Pe obrajii tăi de ceară?…”

    L-aş citi şi reciti în fiecare zi…

    Apreciază

    Aprilie 16, 2010 la 12:05 pm

    • Citim, recitim, revin amintirile din anii de liceu…

      Viaţa e frumoasă. e muzică şi poezie…

      Te iubesc, Lisandru!

      Apreciază

      Aprilie 18, 2010 la 9:48 am

  11. Pingback: Doar oameni « Noaptebunacopii's Blog

  12. http://noaptebunacopii.wordpress.com/2010/04/16/doar-oameni/

    […] Suntem şi prinţi şi cerşetori, pe-al vieţii drum,
    suntem vânători şi suntem vânaţi,
    astăzi suntem flacără şi mâine fi-vom scrum
    ne naştem şi murim, fără a fi-ntrebaţi. […]

    Apreciază

    Aprilie 16, 2010 la 12:13 pm

  13. ce frumos Geanina 🙂
    multumesc mult. mi-ai uns pâinea cu miere de poezie 🙂

    Apreciază

    Aprilie 16, 2010 la 12:35 pm

  14. Frumos ca o dimineata de primavara!

    Apreciază

    Aprilie 16, 2010 la 1:34 pm

  15. Ion Minulescu si epoca romantica a Romaniei interbelice,a iubit si a fost iubit,o zi minunata 🙂
    p.s.ai o dedicatie muzicala.

    Apreciază

    Aprilie 16, 2010 la 2:01 pm

  16. ce frumos:X

    uitasem de versurile astea ale lui Minulescu;))

    sf. de saptamana linistit:)

    Apreciază

    Aprilie 16, 2010 la 2:24 pm

    • Săptămâna s-a încheiat bine după un maraton greu de descris…

      Gânduri din cele mai bune!

      Apreciază

      Aprilie 18, 2010 la 9:52 am

  17. Daca in bazarul sentimental, primele care ne atrag atentia sunt: muzica, pictura, arta in general, suntem pe calea alegerilor bune. 🙂

    Frumoasa este ziua de vineri, cu Minulescu!

    Apreciază

    Aprilie 16, 2010 la 3:05 pm

  18. Mmmm… mi-amintesc de poezia asta, aleasa dintre multele care-mi placeau. Invatam pe de rost poezii, la romana, asta era tema obligatorie . Si „Bazarul sentimental”, langa „Acuarela”, mi-e tare drag. Ca tot Minulescu… Covoarele de Buhara, madrigalul si un mintit din nou… Romanta, romantaaa…
    Gracias, draga mea! Frumusete s-aveti, azi si in toate zilele!

    Apreciază

    Aprilie 16, 2010 la 3:21 pm

    • Bine ai revenit, draga mea dragă.
      Chiar vorbeam cu Lisandru despre tine. Probabil că şi tu eşti foarte ocupată.

      Te îmbrăţişez cu mafe drag şi îţi mulţumesc pentru vizită!

      Apreciază

      Aprilie 18, 2010 la 9:55 am

  19. Pingback: Remember, concurs de proză arhiscurtă | Raza mea de soare

  20. Frumoasa poezie ne-ai prezentat astazi. Multumesc pentru Minulescu, mai actual parca, astazi ca niciodata….
    Mii de pupici cu aer de Vrancea, doar pentru tine frumoasa mea prietena!

    Apreciază

    Aprilie 16, 2010 la 5:13 pm

    • Aerul de Vrancea îmi stăruie în suflet de când am fost rima dată în Focşani…1987…

      Te îmbrăţişez cu mare, mare drag!

      Apreciază

      Aprilie 18, 2010 la 9:56 am

  21. Carmen Negoita

    Inspirata alegere pentru vinerea aceasta. Si pentru ca te-ai oprit la poezia lui Minulescu, iti recomand „Romanta fara muzica (Ca ne iubim stie lumea toata)”. In mod sigur tu si Cristian va veti regasi in ea. Un weekend de vis!

    Apreciază

    Aprilie 16, 2010 la 6:41 pm

    • Am publicat într-o altă zi de vineri ceea ce ne recomanzi.

      Mulţumim şi te îmbrăţişăm cu mare drag!

      Apreciază

      Aprilie 18, 2010 la 9:57 am

  22. Pingback: Despre importanta orelor de religie - Cel care striga in pustie

  23. Pingback: Omisiunea de nopţi « Ioan Usca

  24. Incredibil cât m-am putut regăsi în postare… 🙂
    P.s. Te-am trecut în blogroll. 🙂

    Apreciază

    Aprilie 16, 2010 la 8:42 pm

    • Regăsirea mă bucură.
      Trecerea în blogroll, de asemenea.
      Voi efectua cu mare drag şi eu.

      Pupici geaninoşi peste normă!

      Apreciază

      Aprilie 18, 2010 la 9:58 am

  25. Si sa mai zica cineva ca telepatia nu functioneaza… 😛

    Tu-mi spuneai ca in acelasi timp eram una la alta in vizita…
    Cu mama mi se intampla ca eu sa vreau sa-i dau telefon si nu ajung sa formez numarul, ca ma suna ea! 😀

    Este vorba de acea lungime de unda care este si intr-o prietenie, sau nu este deloc!

    Apreciază

    Aprilie 16, 2010 la 8:56 pm

    • Da, aşa este…aceeaşi lungime, am simţit de ceva timp acest lucru.

      Pupici geaninoşi peste normă!

      Apreciază

      Aprilie 18, 2010 la 10:00 am

  26. Ce bine că ne-ai amintit această frumoasă poezie. Ești locul unde vin la…poezii! Mulțumesc, seară de basm! 🙂

    Apreciază

    Aprilie 16, 2010 la 9:49 pm

  27. Intr-un bazar sentimental gasii si blogul tau. De atunci ma reintorc si spun la ea gasesc mereu dantela si cristal cu rime dulci si versuri pan’n la mal!

    Apreciază

    Aprilie 16, 2010 la 10:00 pm

  28. Pingback: Clavicula gândirii şi omul religios… « Dispecer Blogosferă

  29. Pingback: Mirela Pete. Blog » Blog Archive » Come with Us to Dramaland! Ediția 2010

  30. Pingback: Ţară, ţară, vrem ceva… « Consiliul Naţional al Blogosferei

  31. Pingback: Comentarii la Apocalipsa – 22 « Ioan Sorin Usca

  32. Pingback: Ioan Usca/Ioan Traia – Comentarii la Psalmul 12 « Ana Usca

  33. Pingback: Ioan Usca – Ultimul Mitropolit – 6 « Caius

Lasă un răspuns

