Amazon

Dacă e vineri – e poezie pe pâine – (n. 28 noiembrie 1954, Bucureşti)

Tu curgi ca un fluviu
În pustietatea inimii mele.
Eu ma revărs ca o deltă
În singuratatea ta fără de înţeles.

Inima ta, inima mea
Navigând într-o piroga uşoară
Printre crocodili şi peşti piranha…

Până la urmă,
Jungla amazoniană,
Deltele nesfârşite
Nu sunt decât o formă a iubirii de sine…

Confesiunile unui poet

„Pe Ştefania am cunoscut-o întamplător, în cartier, la nişte prieteni. Am aflat că-şi pierduse soţul, bolnav de cancer, cu trei ani în urmă. M-a sedus la ea o bunătate interioara extraordinară. Părea un om copleşit de întâmplările nefericite ale vieţii, dar îmi plăcea că e o persoană puternică, care nu se lasă doborâtă. Este Capricorn, zodie de pământ, iar eu Săgetător, zodie de foc. Se spune că pământul întreţine focul şi aşa este. E un suport, o rădăcină în viaţa mea. Relaţia mea cu ea a stat de la bun început sub semnul cuvintelor. Ştefania are talent literar, scrie şi ea, şi înzestrarea aceasta e recunoscută şi de alţii, nu doar de mine. Apoi, nicio relaţie nu rezistă dacă nu există înţelegere profundă şi afecţiune, toleranţă pentru felul de a fi al celuilalt, sprijin şi întrajutorare. Mai ales la o anumită vârstă, la care pasiunile nu mai sunt la ordinea zilei. Eu sunt dificil, lucrez noaptea, ascult muzică şi bat la maşină. Noroc cu cele trei uşi de stejar ale casei. Eu scriu versuri şi critică literară, soţia mea scrie proză. Amândoi am fi îndreptăţiţi la un egoism de tip superior, care te face să-ţi aperi teritoriul, ideile, proiectele de viitor, lucru care în unele cupluri duce la conflict. Dar leacul nostru e dialogul. Vorbim foarte mult, despre câte-n lună şi-n stele, uneori ne prinde dimineaţa stând la poveşti. Vorbim de-ale mele, de-ale ei, facem planuri literare, planuri de publicat, vorbim de muzică, de cărţi sau filme. şi între noi nu încape orgoliul. O relaţie bună de iubire nu se poate întemeia decât pe renunţarea la lupta pentru putere. Să fim sinceri, când cunoşti un om îi schimbi coafura, îi schimbi parfumul, îi schimbi lecturile. Dar astea sunt lucruri care se întamplă fără să vrei sau să simţi. În afară de aceste schimbări de suprafaţă, poţi sugera sau recomanda, dar e o greşeală enormă să încerci să schimbi pe cineva profund, cu brutalitate. Ori îl înţelegi şi-l accepţi, ori nu-l înţelegi şi atunci mai bine-l laşi în plata Domnului. Între noi nu e loc nici de rivalitate. Sunt fericit când văd o pagină sau două de proză ale Ştefaniei într-o revistă, când văd că îi apare o carte, când văd că are presă bună, mai ales pe un domeniu greu. Poezia ţine de o sclipire de moment, proza în schimb se construieşte. La noi, literatura nu e motiv de ceartă, ci obiectiv comun. La un moment dat, când tot întarzia să-şi încheie romanul, mai mult în glumă, i-am spus că dacă nu-l incheie odată, divorţăm.” Traian T. Coşovei

Sursa: Formula AS

5 responses

  1. Nu ştiam această poezie a lui Traian Coşovei.
    Dar am citit-o cu mare plăcere. Un mesaj clar, în formulă compactă, aş spune. Nimic complicat, dar prilej de reflecţie profundă.
    Un final care nu poate trece neremarcat:
    „Până la urmă,
    Jungla amazoniană,
    Deltele nesfârşite
    Nu sunt decât o formă a iubirii de sine…”

    Te iubesc, dragostea mea, gânduri bune cititorilor tăi!

    Apreciază

    Septembrie 9, 2011 la 6:09 pm

  2. Aminteam, vinerea trecută, despre Traian Coşovei, iar Elena pus o întrebare despre scriitor. M-am gândit că nu ar fi rău să aduc în atenţia cititorilor un poem scris de acesta, dar şi câteva cuvinte despre soţia sa, despre iubirea acestora.

    Te ador, om drag!

    Apreciază

    Septembrie 9, 2011 la 7:12 pm

  3. Am citit cu mare placere.E prima oara cand o citesc.Multumesc pentru alegere draga mea! M-am lamurit si in privinta locului natal al poetului.
    Seara frumoasa ci multa bucurie in suflet sa ai draga mea draga!

    Apreciază

    Septembrie 9, 2011 la 7:26 pm

    • Mă bucur să te ştiu aproape de poemele postate în fiecare zi de vineri. Mă onorează prezenţa, gândurile, răbdarea de a citi ceea ce postez.

      Te îmbrăţişăm cu mare, mare drag!

      Apreciază

      Septembrie 9, 2011 la 11:08 pm

  4. Felicitari pentru site. Ati castigat un cititor.

    Apreciază

    Septembrie 12, 2011 la 1:41 am

Lasă un răspuns

