DACĂ – Rudyard Kipling

Dacă e vineri – e poezie pe pâine – Rudyard Kipling

(n. 30 decembrie 1865 Bombay, India – d. 18 ianuarie 1936)

Dacă eşti calm, cînd toţi se pierd cu firea
În jurul tău, şi spun că-i vina ta;
De crezi în tine, chiar cînd Omenirea
Nu crede, dar îi crezi şi ei cumva;
De ştii s-aştepţi, dar fără tevatură; munca,viata
De nu dezminţi minciuni minţind, ci drept;
De nu răspunzi la ură tot cu ură
Şi nici prea bun nu pari, nici prea-nţelept;

Dacă visezi – dar nu-ţi faci visul astru;
De poţi să speri – dar nu-ţi faci jindul ţel;
De-ntîmpini şi Triumful şi Dezastrul
Mereu senin şi în acelaşi fel;
Dacă suporţi să-ţi vezi vorba sucită
De şarlatan, ce-ţi spurcă al tău rost;
De poţi ca munca vieţii, năruită,
S-o faci de la-nceput precum a fost;

Dacă-ndrăzneşti agonisita-ţi toată
S-o pui, făr’a clipi, pe-un singur zar
Şi, dac-o pierzi, să-ncepi ca prima dată
Făr-să te plîngi cu un oftat măcar;
De ştii, cu nerv, cu inimă, cu vînă,
Drept să rămîi, cînd ele june nu-s,
Şi stai tot dîrz, cînd nu mai e stăpînă
Decît Voinţa ce le ţine sus;

Dacă-ntre Regi ţi-e firea neschimbată
Ca şi-n Mulţime – nu străin de ea;
Amic sau nu, de nu pot să te-abată;
De toţi de-ţi pasă, dar de nimeni prea;
Dacă ţi-e dat, prin clipa zdrobitoare,
Să treci şi s-o întreci, mereu bonom,
atunci: a ta e Lumea asta mare
şi, mai mult, fiul meu: atunci – eşti Om!

14 responses

  1. Ce frumoasă surpriză ne faci la sfârşit de săptămână, dragoste. Am recitit cu mare plăcere acest poem, a fost o surpriză literară şi pentru mine, fiindcă nu ştiam că vei posta. La un moment dat, apropiindu-mă de tine, văzusem pe displayul laptopului tău fotografia lui Kipling, dar nu mi-a trecut prin minte că vei pune un poem de-al său pentru poezia de vineri.
    Un poem complex. Unul pe care îl citeşti şi l-ai mai reciti. Un poem care – indiferent de trecerea timpului – RĂMÂNE.
    Sărut sufletul, dragoste…

    PS – îmi permit să las şi un citat din Rudyard Kipling:

    „Cuvintele sunt, desigur, cel mai puternic drog folosit de omenire.”

    Avea dreptate.

    Apreciază

    Aprilie 6, 2012 la 1:43 am

    • Minune de om,
      un poem de excepție, al tuturor timpurilor. O surpriză plăcută ochiului, gândului, sufletului.
      Îmi place citatul, bine ales.
      Te îmbrățișez peste normă, Lisandru!

      Apreciază

      Aprilie 6, 2012 la 7:34 am

      • Iar eu sărut sufletul, Geanina, aşa cum spun şi fac mereu. Bineînţeles, îmi place ideea de îmbrăţişări peste normă, aşa cum s-a întâmplat – de fapt – de la bun început.

        Apreciază

        Aprilie 6, 2012 la 3:44 pm

        • Ador acest sărut pe suflet, om drag.

          Îţi mulţumesc pentru tot, Lisandru!

          Apreciază

          Aprilie 7, 2012 la 6:37 pm

          • După cum am mai spus de atâtea ori, eu sunt cel care îţi mulţumeşte, în fiecare zi. Viaţa mi-a demonstrat – prin apariţia ta – că sunt un privilegiat sentimental…

            Sărut sufletul…

            Apreciază

            Aprilie 8, 2012 la 1:12 am

            • Dacă privesc puţin, foarte puţin în jur, pot spune că suntem privilegiaţi, iubim cu aceeaşi măsură, ne respectăm prin ceea ce facem, prin ceea ce spunem, fără egoism, fără orgolii, doar iubire…

              Apreciază

              Aprilie 8, 2012 la 2:10 am

              • Aşa este iubirea mea. Prin felul în care suntem şi prin felul în care trăim fiecare zi cu patimă deplină pot spune, la rândul meu, că amândoi suntem privilegiaţi. În jur pare a fi din ce în ce mai puţină iubire. Dar sunt convins că oamenii îşi vor întoarce sufletele către sentimente, înainte de toate.

                Apreciază

                Aprilie 9, 2012 la 5:31 am

  2. Mulţumesc!

    Apreciază

    Aprilie 6, 2012 la 7:02 am

  3. Mulţumiri Geanina, am recitit cu plăcere… am distribuit pe facebook să împărtăşesc şi prietenilor.
    Un sfârşit de săptămână senin vă doresc, oameni de aur ce sunteţi. Simt pentru voi caldă şi sinceră prietenie, multă preţuire. Mă bucur că v-am întâlnit, chiar dacă doar virtual… dar vreme-i înainte. M-aş bucura enorm să vă întâlnesc şi în real…

    Apreciază

    Aprilie 7, 2012 la 11:16 am

    • Respectul este reciproc, Lia.
      Ne bucură nespus întâlnirea cu tine, pentru moment doar în virtual. Ne vom vedea şi în real. Sunt câţiva Amprentişti care îşi doresc şi merită această întâlnire.
      Mulţumesc pentru că ai dăruit şi altor cititori acest poem de excepţie.

      Te îmbrăţişăm cu mare drag!

      Apreciază

      Aprilie 7, 2012 la 6:43 pm

  4. Am citit cu nesat propunerea ta cu poezia made Kipling. Parca vorbeste pe limba noastra…si da putere sufletului sa respire viata..!
    Multumesc Geanina draga mea! Sa va fie zilele pline de bucurii, de bun augur!

    Apreciază

    Aprilie 9, 2012 la 11:00 am

Lasă un răspuns

