„Da… nebun!”

Dacă e vineri – e poezie pe pâine – Ion Luca Caragiale – (n. 1 februarie S.N. 13 februarie 1852, Haimanale, județul Prahova, Țara Românească, astăzi I. L. Caragiale, județul Dâmbovița, România – d. 9 iunie 1912, Berlin)

Despreţuiesc onori, avere;
De slavă m-am hrănit destul!
Alt orizont privirea-mi cere:
De-aşa nimicuri sunt sătul!

Să nu-mi azvârle-atotputinţii
Nici o favoare… Nu! n-o vreu!
Am o comoară-n fundul minţii;
De-ajuns îmi sunt acuma eu!

Trec astăzi ignorat prin lume,
Dar, trainic, las în viitor
Un semn, o glorie, un nume
Acestui imbecil popor!

Să linguşesc telurici patemi?
Reptilă eu?… Prea mândru sunt!…

Apollo calea demnă-arate-mi
Pe-acest tâmpit, senil pământ.

Mulţime brută şi ingrată!
Cu-a mea cântare nu putui
În viaţă-mi să te mişc o dată…
Şi-odat’… o să-mi ridici statui.

“A! eşti nebun!” mi-au zis mişeii.
“Da, sunt nebun!” răspuns-am eu…
Ca voi strigau şi fariseii
Crucificând un Dumnezeu!

Tenebre fără fund mă-nghită,
De-oi face din divina harfă
O palidă prostituată
Şi din cântarea mea o marfă!

Pe coardele acestei lire,
Voi întona un cânt sublim:
Poet sunt! nu voi umilire…
Poeţii… nu ne umilim!

16 responses

  1. Nemuritorul nenea Iancu!
    Am a vă mulțumi, Doamnă!

    Apreciază

    Noiembrie 15, 2012 la 6:55 pm

  2. Roxana Sorescu pe buna dreptate spunea ca … ” Caragiale, care i-a parodiat pe toţi, este singurul scriitor român care nu poate fi parodiat.”

    Apreciază

    Noiembrie 15, 2012 la 8:24 pm

    • Bun venit!

      Mulţumesc pentru spusele adresate inconfundabilului Caragiale.

      gânduri senine!

      Apreciază

      Noiembrie 18, 2012 la 12:17 am

  3. melanietoulouse

    Alt genial român plecat din tara si decedat la Berlin acum o suta de ani, RIP…

    @”Trec astăzi ignorat prin lume,
    Dar, trainic, las în viitor
    Un semn, o glorie, un nume
    Acestui imbecil popor!”
    – – –
    l-am pomenit aici, acum un an:

    M-a privit “blocat”, iar eu mi-am amintit de fraza genialului Caragiale înainte de a pleca definitiv la Berlin:“Mă, nu mai stau, prea mare-i duhoarea!”

    http://incaunipocrit.wordpress.com/2011/10/26/romania-anului-de-gratie-2011-by-mela/

    Apreciază

    Noiembrie 16, 2012 la 9:13 am

    • Melanie,
      mulţumiri pentru trimiterea către anul de graţie. Eşti fenomenală. Îţi mulţumim!

      Zile pline de senin!

      Apreciază

      Noiembrie 18, 2012 la 12:21 am

      • melanietoulouse

        Cu placere, prietenie si respect, Geanina… Ma gândisem anu’-trecut si la teribila fraza-afirmatie, la zeci de ani dupa Caragiale:”Am făcut 13 ani de puşcărie pentru un popor de idioţi”(Petre Ţuţea) – alt vizionar lucid…
        – – –
        Sanatate, curaj, optimism… cu drag, Mélanie

        Apreciază

        Noiembrie 18, 2012 la 7:44 pm

        • Mi-ai amintit de un alt gând ce-i aparţine vizionarului. Banii sunt precum o scară pe care urci sau te afunzi în bezna sufletului.

          Seară divină, Melanie!

          Apreciază

          Noiembrie 18, 2012 la 8:21 pm

  4. Bună alegere, dragostea mea. În ton cu vremurile absurde pe care le trăim cu toţii. Iar senzaţia este că nu vom ajunge niciodată la liman.
    Agamiţă Dandanache zâmbeşte – rânjeşte – de la fiecare colţ de stradă, avem nopţi furtunoase – financiar sau politic -, jucăm în piesa de teatru „O stenogramă pierdută”, iar nenea Iancu ne priveşte de sus şi râde de noi. Peste toate, steagurile sunt numărate, voturile sunt numărate, iese cine trebuie din urne, nici Zoe nu mai e ce-a fost.
    Poem incitant. Puternic. De citit şi de recitit.
    Felicitări pentru această propunere, iubire…

    Apreciază

    Noiembrie 16, 2012 la 11:58 am

    • Sylvester…Lisandru…iubire,
      mă gândeam că o să fie şi pe placul tău. O propunere greu de trecut cu vederea. Nici timpul nu o v-a-ngropa. Nici nemilosul timp.

      Îţi mulţumesc pentru tot, minune de om!

      Apreciază

      Noiembrie 18, 2012 la 12:24 am

  5. Pe coardele acestei lire,
    Voi întona un cânt sublim:
    Poet sunt! nu voi umilire…
    Poeţii… nu ne umilim!

    O legenda ce va trai mereu prin scris si prin noua generatie de poeti.

    Apreciază

    Noiembrie 16, 2012 la 12:19 pm

    • Bun venit, Ionuţ!

      Adevăr grăit-ai, mult adevăr.

      Mulţumesc pentru vizite şi răbdarea lecturii.

      Apreciază

      Noiembrie 18, 2012 la 12:25 am

  6. have a wonderful weekend my dear friend,,,

    Apreciază

    Noiembrie 16, 2012 la 4:02 pm

Lasă un răspuns

